Győr elővárosi közlekedésének fejlesztése kulcsfontosságú lépés a város jövőjét tekintve. A tervezési folyamatokat a kezdetektől fogva támogatja az Európai Unió, ezek a projektek zárulnak le a napokban. A Győr környékéről és a városról végzett felmérés eredményeiről számoltak be Janza Gábor és Kovács Zsolt szakértők.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program, azaz IKOP egy előkészítési projekt, amelyet a Győri Térségfejlesztési Projektmenedzsment Kft. gondoz. „Az IKOP támogatási rendszerről tudni kell, hogy jelenleg két szakasz határán billegünk, az IKOP-források utolsó, lezáró akkordjánál járunk, az IKOP+ pedig ezután fog érdemben elindulni” – mondta Janza Gábor, az Exante Tanácsadó Iroda munkatársa. „Ezért fogalmazódott meg a város oldaláról a gondolat, hogy a források lehívásához az előkészítő munkát elkezdjék. A most elkészült stratégiai dokumentumokra építkezve lehet a későbbiekben haladni a tervezési fázisokkal, ha ezekre forrás érkezik, akkor pedig a kivitelezés is elkezdődhet” – sorolta a tennivalókat a szakember.
„A fő kiindulási pont az volt, hogy Győr agglomerációjából közel napi 30 ezer ember ingázik a városba – munkába járás, iskola, ezeket átfogó néven hivatásforgalmi forgalomnak nevezzük –, ez pedig sok esetben már korlátokat jelent, ezt tapasztalhatják a helyben élők is” – árulta el a szakember. „Nagyon jó kiegészítő funkciója ennek az elővárosi vasút, ennek kihasználására törekszik az előkészítő projekt is” – tette hozzá Janza Gábor.
„A projekt célja volt az is, hogy feltárja a párhuzamosságokat a közösségi és a vasúti közlekedésben, amelyek nem indokoltak, valamint a vasúti közlekedést elősegítő, ráhordó járatokat is vizsgálták. Összefoglalva, ezeknek a napi ingázást magába foglaló szolgáltatásoknak a javulását várja a projekttől a város” – sorolta a szakember.
„Győr abban a szerencsés helyzetben van az agglomerációjával együtt, hogy a vasútvonalak egész jól lefedik, és nagyon jó közlekedési kapcsolatot biztosíthatnak a települések között is” – erről már Varga Zsolt, a Ring Mérnökiroda Kft. műszaki igazgatója beszélt.
Ezeknek a vasútvonalaknak és a rajta közlekedő járműveknek a műszaki állapota nem olyan, hogy az utazóközönség szívesen használná azokat, de ez igaz az utasforgalmi létesítményekre is, ahol először találkozhat az utas a vonatokkal. „Ezen próbálunk meg javítani, annak érdekében, hogy minél többen használják a vasutat, ami mégiscsak egy környezetbarát megoldás” – emelte ki Varga Zsolt.
„A tervezésnek jelenleg az elején vagyunk egy megvalósíthatósági tanulmány készítésével, ez az a fázis, amikor jó esetben eldől az, hogy mit szeretnénk megépíteni” – mutatott rá a szakember. „Ennek a tanulmánynak az elfogadása után jöhet a vasútvonal-átalakítások részletes tervezése” – hívta fel a figyelmet Varga Zsolt, aki azt is hozzátette: az utazóközönséget is bevonják a vizsgálatokba, találkoznak és beszélgetnek olyan emberekkel, akik használják a vasutat, és a begyűjtött tapasztalatok figyelembevételével készítik majd a további terveket is. (x)
A Győr elővárosi közlekedés fejlesztése című, IKOP-3.2.0-15-2022-00043 azonosítószámú projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásban valósult meg.